Roland Ratzenberger: Ο θάνατος που ο κόσμος της Formula 1 τείνει να ξεχνά


Δεν ήταν μόνο ο χαμός του Ayrton Senna που συγκλόνισε το παγκόσμιο στερέωμα του μηχανοκίνητου αθλητισμού κατά τη διάρκεια του GP Σαν Μαρίνο του 1994.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΜΑΡΙΛΗ ΠΙΝΙΑΤΑΡΟ / ΦΩΤΟ: Sgozzi - Creative Commons
  • 30/4/2024

Γεννημένος στo Salzburg της Αυστρίας στις 4 Ιουλίου του 1960, ο Roland Ratzenberger είναι μια από τις προσωπικότητες του χώρου της Formula 1 που πολλοί δε θυμούνται όσο θα έπρεπε. Ο θάνατός του στις κατατακτήριες δοκιμές του GP Σαν Μαρίνο στην εμβληματική πίστα της Ίμολα το 1994 επισκιάστηκε από τον εξίσου τραγικό χαμό του Ayrton Senna την ακριβώς επόμενη μέρα του αγωνιστικού τριημέρου, με τον Αυστριακό να μη θρηνείται όπως του άξιζε.

Από την πρώτη κιόλας μέρα της αγωνιστικής δράσης, προμηνύονταν ότι το GP Σαν Μαρίνο θα χαρακτηριζόταν ως ένας από τους πιο σκοτεινούς αγώνες στην ιστορία της F1. Την Παρασκευή, στην πρώτη περίοδο κατατακτηρίων δοκιμών, ο Rubens Barrichello πάτησε άτσαλα στο κερμπ της Variante Bassa και προσέκρουσε στις μπαριέρες, ταξιδεύοντας με ταχύτητα 225 km/h.

Ο Βραζιλιάνος μεταφέρθηκε εσπευσμένα στο τοπικό νοσοκομείο, έχοντας υποστεί κατάγματα στο πρόσωπο και το χέρι του, διατηρώντας όμως τις αισθήσεις του. Όπως ήταν φυσικό, ο Barrichello δε συμμετείχε στη συνέχεια του τριημέρου και παρέμεινε στο νοσοκομείο προκειμένου να αναρρώσει. 

Το πρωί του Σαββάτου, 30 Απριλίου 1994, ο Ratzenberger πήρε μέρος στις δεύτερες κατατακτήριες δοκιμές. Σε σχετικά αρχικό στάδιο της διαδικασίας, ο Αυστριακός είχε μια μικρή έξοδο στις Acque Mineralli, όμως έκρινε ότι η ζημιά δεν ήταν μεγάλη, κι έτσι συνέχισε. Ήταν μόλις ο τρίτος αγώνας του στη Formula 1 κι ως rookie, ήθελε να εντυπωσιάσει τον χορηγό του, ο οποίος βρισκόταν στην Ίμολα για να παρακολουθήσει τον αγώνα.

Λίγους γύρους αργότερα, έκανε τετακέ στη φουρκέτα Tosa, με αποτέλεσμα αυτό να διευρύνει τη ζημιά στην μπροστινή του αεροτομή, χωρίς όμως να το αντιληφθεί ο ίδιος. Τελικά, η αεροτομή έσπασε στην είσοδο της Villeneuve και σφήνωσε κάτω από το μονοθέσιο, με τον Ratzenberger να γίνεται επιβάτης, χάνοντας κάθε έλεγχο και προσκρούοντας στον τοίχο με ταχύτητα 314,9 km/h. Η δύναμη του ατυχήματος μετρήθηκε στα 500 G, που μέχρι και σήμερα αποτελεί αριθμό-ρεκόρ για το πρωτάθλημα.

Παρά τις προσπάθειες του ιατρικού προσωπικού τόσο της πίστας, όσο και του νοσοκομείου Maggiore στην Μπολόνια, όπου αερομεταφέρθηκε, ο Ratzenberger υπέκυψε στα τραύματά του λίγα λεπτά μετά το τραγικό ατύχημα. Παρά το γεγονός ότι ήταν σοκαρισμένος από τον χαμό του φίλου του, ο Ayrton Senna αρνήθηκε να απουσιάσει από τον αγώνα της Κυριακής, λέγοντας «δε γίνεται να σταματήσω, πρέπει να συνεχίσω.»Και τα υπόλοιπα είναι ιστορία...

Ο θάνατος του Ratzenberger οδήγησε στην ανασχηματισμό του Grand Prix Drivers' Association (GPDA), ο σύνδεσμος των οδηγών αγώνων που από τη σύστασή του μέχρι και σήμερα ασκεί πίεση στους άρχοντες του σπορ, ώστε αυτό να γίνεται ολοένα κι ασφαλέστερο. Το 2003, μετά από συνεχείς συζητήσεις του GPDA και της FIA, έγινε απαραίτητη η χρήση της συσκευής HANS, ως μέτρο ασφαλείας και πρόληψης, το οποίο προστατεύει τους οδηγούς από τραύματα στο κεφάλι και τον αυχένα, αντίστοιχα με εκείνο που υπέστη ο Roland Ratzenberger στο δυστύχημα που του κόστισε τη ζωή.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Αυτό είναι το πιο αποτυχημένο μονοθέσιο που σχεδίασε ο Adrian Newey

Domenicali: «Γιατί να μην έχουμε περισσότερους αγώνες sprint στην F1;»